منتديات شباب كافيه

الكافيه بتاعنا فاتح 24 ساعه ادخل خدلك حجرين العب دورين ضومنه شعارنا زهق الزبون وطلعه من الهدوم قصدى << ريح الزبون ولو طلب النجوم>>
 
الرئيسيةس .و .جبحـثحجز طربيزه فى الكافيه دخولالتسجيل
المواضيع الأخيرة
» حب و حياه
الأربعاء 24 يونيو - 12:40 من طرف زائر

» مهم مهم مهم
الخميس 26 ديسمبر - 9:01 من طرف ŖÁξÐ ƒRÎèÑÐ

» حروف متقطعه (( رعشه))
السبت 21 ديسمبر - 7:49 من طرف ŖÁξÐ ƒRÎèÑÐ

» مبقيتش بحب ....محمد ابراهيم
السبت 21 ديسمبر - 7:46 من طرف ŖÁξÐ ƒRÎèÑÐ

» لماذا يضحك المصريون
السبت 21 ديسمبر - 2:45 من طرف ŖÁξÐ ƒRÎèÑÐ

» من الجمل التى وقفت عليها كثيرا
السبت 28 سبتمبر - 5:55 من طرف ŖÁξÐ ƒRÎèÑÐ

» هل نظرت الى هذا من قبل
السبت 28 سبتمبر - 5:22 من طرف ŖÁξÐ ƒRÎèÑÐ

» الآن لعبة The Sims 3 بروابط ميديا فاير(تم تجديد الروابط)
السبت 28 سبتمبر - 5:18 من طرف ŖÁξÐ ƒRÎèÑÐ

» ايا من يدعى الفهم
الإثنين 15 يوليو - 18:49 من طرف NoOodo

» قصة الاندلس
الإثنين 15 يوليو - 16:45 من طرف NoOodo

» ولا حكم قراقوش
الإثنين 15 يوليو - 15:45 من طرف NoOodo

» انهض للثورة و الثار
الإثنين 15 يوليو - 15:42 من طرف NoOodo

» مع انى بكره الجوافه
الإثنين 15 يوليو - 15:39 من طرف NoOodo

» قيل أن اللسان ليس له عظم ... !!!
الإثنين 15 يوليو - 15:38 من طرف NoOodo

» ما اصغر دوله فى العالم
الإثنين 15 يوليو - 15:38 من طرف NoOodo

» tom & jerry
الإثنين 15 يوليو - 3:51 من طرف ŖÁξÐ ƒRÎèÑÐ

» لم افهم هذه العباره حتى الان لكن اعتقد انها تخص المشاعر
الإثنين 15 يوليو - 3:51 من طرف ŖÁξÐ ƒRÎèÑÐ

» دلوقتى بس
الإثنين 15 يوليو - 0:28 من طرف ŖÁξÐ ƒRÎèÑÐ

» حد يقدر يوصف الموقف ده
الإثنين 15 يوليو - 0:22 من طرف ŖÁξÐ ƒRÎèÑÐ

» سلام عليكم
الخميس 11 يوليو - 20:17 من طرف ŖÁξÐ ƒRÎèÑÐ

دخول
اسم العضو:
كلمة السر:
ادخلني بشكل آلي عند زيارتي مرة اخرى: 
:: لقد نسيت كلمة السر
بحـث
 
 

نتائج البحث
 
Rechercher بحث متقدم
أفضل 10 أعضاء في هذا المنتدى
ŖÁξÐ ƒRÎèÑÐ
 
Ṗŗσğ.н м ѕ
 
ǺŃą Ŗýań
 
TrUsT YoUr God
 
NooR El HoDa
 
NoOodo
 
عاشق الاحزان
 
Jμst LΘve Ą ωaЎ
 
اميرة البحور
 
رودي
 

شاطر | 
 

 شعر جاهلى (واضح المعانى)

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي اذهب الى الأسفل 
كاتب الموضوعرسالة
ŖÁξÐ ƒRÎèÑÐ
الحاج صاحب الكافيه
الحاج صاحب الكافيه
avatar

ذكر
مصالحك فى الكافيه : 5717
عامل قلق فى الدنيا من امتى : 23
حط يا كبير اسم سايت بتروحو : مدونة شباب كااافيه
مزاجك فى ايه ؟؟ : اخلى المنتدى فى السماااااا
حالتك النفساويه ؟؟ : قلقان
سجايرك : عيب يا ولاد كده
مين ضحك عليك وجابك الكافيه : احلى منتدى
حسابك عندنا : 14806
مشاريب على حسابنا : 58
يوم ما جات رجلك فى الغلط قصدى فى الكافيه : 26/12/2008
علم منطقتك يا عم الحاج :

مُساهمةموضوع: شعر جاهلى (واضح المعانى)   الجمعة 18 يونيو - 19:21


يقول الشاعر

--------------------------------------------------------------------------------

تدفق في البـطـحـاء بعد تبهطلِ ****** وقعقع في البيداء غير مزركلِ‎

وســار بأركان العقيش مقرنصاً ****** وهام بكل القارطات بشنكــلِ‎

يقول وما بال البـحاط مـقرطماً ****** ويسعى دواماً بين هك وهنكـلِ‎

إذا أقـبـل البعـراط طاح بهمةٍ ****** وإن أقرط المحطوش ناء بكلكلِ‎

يكاد على فرط الحطيـف يبقبـق ****** ويضرب ما بين الهماط وكندلِ‎

فيا أيها البغوش لسـت بقاعـدٍ ****** ولا أنت في كل البحيص بطنبلِ‎


ومع سهولة معاني القصيدة إلا أنني أخشى أن البعض قد يجهل بعض معانيها القيمة لذلك أرفقت معاني الكلمات
معاني الكلمات


تبهطل : أي تكرنف في المشاحط

المزركل : هو كل بعبيط أصابته فطاطة

العقيش : هو البقس المزركب

مقرنطاً : أي كثير التمقمق ليلاً

البحطاط : أي الفكاش المكتئب

مقرطماً : أي مزنفلاً

هك : الهك هو البقيص الصغير

البعراط : هو واحد البعاريط وهو العكوش المضيئة

أقرط : أي قرطف يده من شدة البرد‎

المحطوش : هو المتقارش بغير مهباج

يبقبق : أي يهرتج بشدة

الهماط : هي عكوط تظهر ليلاً وتختفي نهاراً

الكندل : هو العنجف المتمارط

البغوش : هو المعطاط المكتنف

البحيص : هو وادٍ بشمال المريخ

الطنبل : هو البعاق المتفرطش ساعة الغروب


وبعد هذا الشرح المفصل للألفاظ والكلمات ، نود أن نذكر أن قائل هذه الأبيات هو

الليث بن فارر الغضنفري ، وكان شاعراً فطحلاً ، روى الشعر وهو ابن عشرة ايام
وكانت هذه المعلقة هى السبب فى طلاق والدته وموت والده
وسجن اخويه وخيانه زوجته الأولى
وهروب زوجته الثانيه مع عشيق زوجته الثالثه

_________________







تظن حين أتحدث عن ذكرياتها أنني لا زلت أحبها ....
وتظن حين أكتب عنها بعين الرضا أني لا زلت أتمنى عودتها ...
ولا تدرك!!!
أنني منذ أن فارقتها "عددتها ميتا"
فحديثي الأبيض عنها لا يعد إلا امتثالا لقول المصطفى "أذكرو محاسن موتاكم















يوم ما اتقابلنا دا يوم عمرى انا ما هنساه
وازاى انساه وانا عشت اجمل لحظاتى معاه
حبى ابتدى وطريقى رسمتة معاه ف لقاه
يوم ما اتقابلنا وقولنا اللى ف قلبنا
فين ف الدنيا ديا ناس وحبوا زينا؟
يوم ما اتقابلنا واعترفنا بحبنا
ونسيت روحى انا وياه




الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
ǺŃą Ŗýań
الواد كمنجة القهوجى
الواد كمنجة القهوجى
avatar

ذكر
مصالحك فى الكافيه : 1111
عامل قلق فى الدنيا من امتى : 23
حط يا كبير اسم سايت بتروحو : http://www.facebook.com/Reyoo3
مزاجك فى ايه ؟؟ : faceboOokY _ nEt
حالتك النفساويه ؟؟ : zy l foOol
سجايرك : la lel2saf :D
مين ضحك عليك وجابك الكافيه : صديق
حسابك عندنا : 7937
مشاريب على حسابنا : 13
يوم ما جات رجلك فى الغلط قصدى فى الكافيه : 12/01/2009
علم منطقتك يا عم الحاج :

مُساهمةموضوع: رد: شعر جاهلى (واضح المعانى)   الجمعة 18 يونيو - 19:46

الليث بن فارر الغضنفري ، وكان شاعراً فطحلاً ، روى الشعر وهو ابن عشرة ايام
وكانت هذه المعلقة هى السبب فى طلاق والدته وموت والده
وسجن اخويه وخيانه زوجته الأولى
وهروب زوجته الثانيه مع عشيق زوجته الثالثه[quote]

ههههههههههههههههههههههههه

بصــــــــــــــــــــــراحه روعه

بجد مفيش حاجه اتكتبت الا وانا فاهمها

توبيك جامد اخر حاجه والله يارعد
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
TrUsT YoUr God
كاشير
كاشير
avatar

انثى
مصالحك فى الكافيه : 1047
عامل قلق فى الدنيا من امتى : 23
مزاجك فى ايه ؟؟ : كــل حــاجــه مــاعـداا المــذااكــره
حالتك النفساويه ؟؟ : مش تمـــــاامـ..
مين ضحك عليك وجابك الكافيه : صديقه
حسابك عندنا : 6638
مشاريب على حسابنا : 3
يوم ما جات رجلك فى الغلط قصدى فى الكافيه : 04/06/2010
علم منطقتك يا عم الحاج :

مُساهمةموضوع: رد: شعر جاهلى (واضح المعانى)   الجمعة 18 يونيو - 19:48

الله الله
الله ينور بجد
اييييييييه يا عم التلقائيه دى ف الالفاظ والمعانى

بصراحه انا فهمت النص كله ماعدا حاجه واحده
يعنى ايه البيداء؟

هههههههههههههه


لا بجد مشكووور ياا رعد
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
ŖÁξÐ ƒRÎèÑÐ
الحاج صاحب الكافيه
الحاج صاحب الكافيه
avatar

ذكر
مصالحك فى الكافيه : 5717
عامل قلق فى الدنيا من امتى : 23
حط يا كبير اسم سايت بتروحو : مدونة شباب كااافيه
مزاجك فى ايه ؟؟ : اخلى المنتدى فى السماااااا
حالتك النفساويه ؟؟ : قلقان
سجايرك : عيب يا ولاد كده
مين ضحك عليك وجابك الكافيه : احلى منتدى
حسابك عندنا : 14806
مشاريب على حسابنا : 58
يوم ما جات رجلك فى الغلط قصدى فى الكافيه : 26/12/2008
علم منطقتك يا عم الحاج :

مُساهمةموضوع: رد: شعر جاهلى (واضح المعانى)   الجمعة 18 يونيو - 19:50

ههههههههههههههههه بس ايه معانيهاتخليكى تروحى فى عالمم الخيال
طب يا جماعه والنبى لو حط فاهم اى حاجه يقول احنا برضو اخوات

_________________







تظن حين أتحدث عن ذكرياتها أنني لا زلت أحبها ....
وتظن حين أكتب عنها بعين الرضا أني لا زلت أتمنى عودتها ...
ولا تدرك!!!
أنني منذ أن فارقتها "عددتها ميتا"
فحديثي الأبيض عنها لا يعد إلا امتثالا لقول المصطفى "أذكرو محاسن موتاكم















يوم ما اتقابلنا دا يوم عمرى انا ما هنساه
وازاى انساه وانا عشت اجمل لحظاتى معاه
حبى ابتدى وطريقى رسمتة معاه ف لقاه
يوم ما اتقابلنا وقولنا اللى ف قلبنا
فين ف الدنيا ديا ناس وحبوا زينا؟
يوم ما اتقابلنا واعترفنا بحبنا
ونسيت روحى انا وياه




الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
mona20
زبون شايف نفسه
زبون شايف نفسه
avatar

مصالحك فى الكافيه : 49
عامل قلق فى الدنيا من امتى : 23
مين ضحك عليك وجابك الكافيه : جوجل
حسابك عندنا : 5449
مشاريب على حسابنا : 0
يوم ما جات رجلك فى الغلط قصدى فى الكافيه : 11/06/2010
علم منطقتك يا عم الحاج :

مُساهمةموضوع: رد: شعر جاهلى (واضح المعانى)   الجمعة 18 يونيو - 20:03

ههههههههههههههههههههههههههههه دى عربى ولا هيرغليفى
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
ŖÁξÐ ƒRÎèÑÐ
الحاج صاحب الكافيه
الحاج صاحب الكافيه
avatar

ذكر
مصالحك فى الكافيه : 5717
عامل قلق فى الدنيا من امتى : 23
حط يا كبير اسم سايت بتروحو : مدونة شباب كااافيه
مزاجك فى ايه ؟؟ : اخلى المنتدى فى السماااااا
حالتك النفساويه ؟؟ : قلقان
سجايرك : عيب يا ولاد كده
مين ضحك عليك وجابك الكافيه : احلى منتدى
حسابك عندنا : 14806
مشاريب على حسابنا : 58
يوم ما جات رجلك فى الغلط قصدى فى الكافيه : 26/12/2008
علم منطقتك يا عم الحاج :

مُساهمةموضوع: رد: شعر جاهلى (واضح المعانى)   الجمعة 18 يونيو - 20:11

والله يا منى انا مش قادر افهم لحد دلوقتى بس ان شاء الله فى يوم من الايام هنلاقى اللى يقدر يفك الرموز دى

_________________







تظن حين أتحدث عن ذكرياتها أنني لا زلت أحبها ....
وتظن حين أكتب عنها بعين الرضا أني لا زلت أتمنى عودتها ...
ولا تدرك!!!
أنني منذ أن فارقتها "عددتها ميتا"
فحديثي الأبيض عنها لا يعد إلا امتثالا لقول المصطفى "أذكرو محاسن موتاكم















يوم ما اتقابلنا دا يوم عمرى انا ما هنساه
وازاى انساه وانا عشت اجمل لحظاتى معاه
حبى ابتدى وطريقى رسمتة معاه ف لقاه
يوم ما اتقابلنا وقولنا اللى ف قلبنا
فين ف الدنيا ديا ناس وحبوا زينا؟
يوم ما اتقابلنا واعترفنا بحبنا
ونسيت روحى انا وياه




الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
ǺŃą Ŗýań
الواد كمنجة القهوجى
الواد كمنجة القهوجى
avatar

ذكر
مصالحك فى الكافيه : 1111
عامل قلق فى الدنيا من امتى : 23
حط يا كبير اسم سايت بتروحو : http://www.facebook.com/Reyoo3
مزاجك فى ايه ؟؟ : faceboOokY _ nEt
حالتك النفساويه ؟؟ : zy l foOol
سجايرك : la lel2saf :D
مين ضحك عليك وجابك الكافيه : صديق
حسابك عندنا : 7937
مشاريب على حسابنا : 13
يوم ما جات رجلك فى الغلط قصدى فى الكافيه : 12/01/2009
علم منطقتك يا عم الحاج :

مُساهمةموضوع: رد: شعر جاهلى (واضح المعانى)   الجمعة 18 يونيو - 21:00

ههههههههه دا بينه هيراطيقى
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
اميرة البحور
زبون حبيب الكل
زبون حبيب الكل


انثى
مصالحك فى الكافيه : 628
عامل قلق فى الدنيا من امتى : 23
حط يا كبير اسم سايت بتروحو : ::::::SHaBaB:::::CaFe::::::::::::::
مزاجك فى ايه ؟؟ : مزاااااجى فى التنس
حالتك النفساويه ؟؟ : فى الجووووووووووووووووووووووون
سجايرك : مبطلاها من يومين
مين ضحك عليك وجابك الكافيه : صديق
حسابك عندنا : 6610
مشاريب على حسابنا : 1
يوم ما جات رجلك فى الغلط قصدى فى الكافيه : 20/10/2009
علم منطقتك يا عم الحاج :

مُساهمةموضوع: رد: شعر جاهلى (واضح المعانى)   الجمعة 18 يونيو - 23:12

ههههههههههههههه
احلى حاجه ما تبقاش فاهم حاجه
دى معانى الكلام عاوز تفسير اكتر من الكلام
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
عاشق الاحزان
كاشير
كاشير


ذكر
مصالحك فى الكافيه : 737
عامل قلق فى الدنيا من امتى : 23
حط يا كبير اسم سايت بتروحو : الكافيه
مزاجك فى ايه ؟؟ : كل حاجه
حالتك النفساويه ؟؟ : زى العسل
مين ضحك عليك وجابك الكافيه : صديق
حسابك عندنا : 6814
مشاريب على حسابنا : 1
يوم ما جات رجلك فى الغلط قصدى فى الكافيه : 02/10/2009
علم منطقتك يا عم الحاج :

مُساهمةموضوع: رد: شعر جاهلى (واضح المعانى)   السبت 19 يونيو - 0:47

يخربيتك يارعد ايه دهكله
اقطعدراعى لو انت فاهم حاجه
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
ŖÁξÐ ƒRÎèÑÐ
الحاج صاحب الكافيه
الحاج صاحب الكافيه
avatar

ذكر
مصالحك فى الكافيه : 5717
عامل قلق فى الدنيا من امتى : 23
حط يا كبير اسم سايت بتروحو : مدونة شباب كااافيه
مزاجك فى ايه ؟؟ : اخلى المنتدى فى السماااااا
حالتك النفساويه ؟؟ : قلقان
سجايرك : عيب يا ولاد كده
مين ضحك عليك وجابك الكافيه : احلى منتدى
حسابك عندنا : 14806
مشاريب على حسابنا : 58
يوم ما جات رجلك فى الغلط قصدى فى الكافيه : 26/12/2008
علم منطقتك يا عم الحاج :

مُساهمةموضوع: رد: شعر جاهلى (واضح المعانى)   السبت 19 يونيو - 20:27

ههههههههههههههههه

شكرا ع المرور

_________________







تظن حين أتحدث عن ذكرياتها أنني لا زلت أحبها ....
وتظن حين أكتب عنها بعين الرضا أني لا زلت أتمنى عودتها ...
ولا تدرك!!!
أنني منذ أن فارقتها "عددتها ميتا"
فحديثي الأبيض عنها لا يعد إلا امتثالا لقول المصطفى "أذكرو محاسن موتاكم















يوم ما اتقابلنا دا يوم عمرى انا ما هنساه
وازاى انساه وانا عشت اجمل لحظاتى معاه
حبى ابتدى وطريقى رسمتة معاه ف لقاه
يوم ما اتقابلنا وقولنا اللى ف قلبنا
فين ف الدنيا ديا ناس وحبوا زينا؟
يوم ما اتقابلنا واعترفنا بحبنا
ونسيت روحى انا وياه




الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
nona
زبون حبيب الكل
زبون حبيب الكل


مصالحك فى الكافيه : 455
مين ضحك عليك وجابك الكافيه : صديق
حسابك عندنا : 6076
مشاريب على حسابنا : 0
يوم ما جات رجلك فى الغلط قصدى فى الكافيه : 06/03/2010

مُساهمةموضوع: رد: شعر جاهلى (واضح المعانى)   الأحد 20 يونيو - 18:40

هههههههههههههههههههه
جميله جدا يا رعد




بس ليه كده بس





هاتلنا حاجه نفهمها احسن
بس مش عيب نبقى عرب ومانعرفش نفهم عربى
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
ŖÁξÐ ƒRÎèÑÐ
الحاج صاحب الكافيه
الحاج صاحب الكافيه
avatar

ذكر
مصالحك فى الكافيه : 5717
عامل قلق فى الدنيا من امتى : 23
حط يا كبير اسم سايت بتروحو : مدونة شباب كااافيه
مزاجك فى ايه ؟؟ : اخلى المنتدى فى السماااااا
حالتك النفساويه ؟؟ : قلقان
سجايرك : عيب يا ولاد كده
مين ضحك عليك وجابك الكافيه : احلى منتدى
حسابك عندنا : 14806
مشاريب على حسابنا : 58
يوم ما جات رجلك فى الغلط قصدى فى الكافيه : 26/12/2008
علم منطقتك يا عم الحاج :

مُساهمةموضوع: رد: شعر جاهلى (واضح المعانى)   الأربعاء 19 يناير - 16:09

طلعولى بقى الجماليات

_________________







تظن حين أتحدث عن ذكرياتها أنني لا زلت أحبها ....
وتظن حين أكتب عنها بعين الرضا أني لا زلت أتمنى عودتها ...
ولا تدرك!!!
أنني منذ أن فارقتها "عددتها ميتا"
فحديثي الأبيض عنها لا يعد إلا امتثالا لقول المصطفى "أذكرو محاسن موتاكم















يوم ما اتقابلنا دا يوم عمرى انا ما هنساه
وازاى انساه وانا عشت اجمل لحظاتى معاه
حبى ابتدى وطريقى رسمتة معاه ف لقاه
يوم ما اتقابلنا وقولنا اللى ف قلبنا
فين ف الدنيا ديا ناس وحبوا زينا؟
يوم ما اتقابلنا واعترفنا بحبنا
ونسيت روحى انا وياه




الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
 
شعر جاهلى (واضح المعانى)
استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 1

صلاحيات هذا المنتدى:لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
منتديات شباب كافيه :: `*:•. ][ركن الحبيبه والشباب اللى مليان طيبه ][.•:*¨` :: كشك الشعر والكلام السر-
انتقل الى: